Mia Nygård Positiikkaa

Valtuustotunnelmia: Lausunto maakunta- ja soteuudistuksesta

Tässä ote puheestani #helvaltuusto 4.4.2018.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.

Osana kaupunkistrategiaa, maailman toimivinta kaupunkia, olemme luvanneet yhteisöllisempää ja osallistuvampaa Helsinkiä.Tätä toteuttaen, olen tehnyt pienimuotoista kenttätutkimusta ja vapaamuotoisesti haastatellut Helsinkiläisiä asukkaitamme liittyen sote- ja maakuntauudistukseen.

Jokaista keskustelua yhdistää samat asiat.

Ensimmäisenä: huoli maakuntamallin tuoman maakuntahallinnon taloudellisista vaikutuksista. Ja samanaikaisesti oman vaikuttamisen mahdollisuuksien karkaaminen nykyistä kauemmaksi. Uudistuksessa on nimittäin tarkoitus rakentaa kokonaan uusi hallintoporras. Meidän on ajateltava veronmaksajiemme etua: mallissa kokonaisveroaste ei saa nousta. Vaan kehityksen pitäisi olla yleisesti ottaen täysin päinvastainen. Tämän lisäksi, on taattava edelleen mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa, lähellä ja helposti.

Toisena kohtana keskusteluissa nousee huoli Sote-uudistuksen kokonaisuuden ymmärtämisestä. Selvää on, että parannuksia tarvitaan. Miksi sote-uudistus on sidottava maakuntamallin/-hallinnon uudistukseen? Asukkaidemme näkökulmasta tätä on vaikea ymmärtää. Huoli on, että täysin uusi ja koko Suomen kattava malli vaatii liikaa kompromisseja ja voi ajaa Helsingissä tilanteeseen, jossa palveluita joudutaankin heikentämään; kuin malli, jonka annettaisiin kehittyä alueiden erilaisten tarpeiden lähtökohdista. En koe, että tämä olisi muutosvastaisuutta.

Kaupunkilaisten, asukkaidemme tavoin, jaan nämä huolet.

Lopuksi vähemmän keskusteltu asia. Maakunnille siirtyy sote-palvelujen lisäksi tehtäviä ELY-keskuksista, TE-toimistoista, aluehallintovirastoista, maakuntien liitoista ja muista kuntayhtymistä sekä kunnista. Vaikka byrokratian vähentäminen onkin tavoiteltava asia, ei maakunnille esitetyistä tehtävistä tunnu muodostuvan kovinkaan mielekästä kokonaisuutta. Ja keskustelun pyöriessä ensisijaisesti soten ympärillä, on tätäkin vähemmän tietoa järjestelyistä ja rahoituksesta näiden muiden palveluiden suhteen. Samalla meillä on hyvin toimivia, vauhtiin päässeitä malleja. Yhtenä nostona seudullinen MAL-suunnittelu eli yhteistyö maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelussa. Metropolialueen MAL-yhteistyön jatkaminen on tärkeää.

Kannatan kaupunginhallituksen esittämää lausuntoa eduskunnalle. Sote- ja maakuntauudistusta ei tule esitetyssä muodossa toteuttaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset