Mia Nygård Positiikkaa

Liikkuminen on perusoikeus: sujuvan liikenteen puolesta.

  • Puhumassa Helsingin liikenteen sujuvuuden puolesta.
    Puhumassa Helsingin liikenteen sujuvuuden puolesta.

 

 

Viime viikkoina on noussut uutisiin useammassa jutussa Helsingin liikenteen surullinen tila. Esimerkiksi kiskoremontin halvaannuttama Mannerheimintie (HS 7.9.2018), Jätkäsaaren tukkoisuus (HS 4.9.2018) ja Mechelininkadun hermoja repivä ruuhkasumppu (HS 31.8.2018) sekä oikeutetusti vaade Hämeentien remontin lykkäämisestä (HS 12.9.2018).

Olin eilen puhumassa sujuvan liikenteen puolesta Helsingissä. 

Kaikki liikkuminen kasvaa, ja kaikki liikkumismuodot kasvavat. Liikkuminen on perusoikeus. Kaikkia liikkumismuotoja tulisi kehittää rinnakkain. 

Puhuin kokeilun kulttuurin puolesta. Tällä tavalla voisimme varmistua ratkaisujen vaikutuksista, esimerkiksi Lauttasaaren sillan remontin yhteydessä tai keskustan alueen valituissa valoristeyksissä. 

Katutyöt on saatava nopeammin valmiiksi. Ratkaisuehdotuksia ovat esimerkiksi parempi koordinointi, selkeämpi jaksottaminen sekä taloudellinen kannustin nopeasta valmistumisesta.

Liikennesuunnittelussa ja hankkeissa on otettava aiempaa paremmin huomioon kokonaisuus: liikenteen kokonaisvaikutukset kaupungissa/-sta/-kiin sekä suunnittelussa on käytettävä dataa, joka katsoo eteenpäin, ei taaksepäin. 

Liikenteessä on monta näkökulmaa. 

Digitalisoitumisen tuomat ratkaisut, puhtaampi liikkuminen sähköisten ratkaisujen myötä. Näiden uusien ratkaisujen myötä on varmaa, että autojen määrä ei vähene. Useita ajankohtaisia isoja projektia eri vaiheissaan mm. Kokoojakatu/keskustatunneli, lentorata, Pisararata, Tallinnatunneli. Asukkaitamme on kuunneltava huolella. Kaupunkibulevardeja en kannata, ja Kruununsillat tulisi olla myös autoliikenteen käytettävissä. 

Näitä asioita ja paljon muuta #sujuvaliikenne #helsinkiliikenne puolesta eilen, tänään ja huomenna.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Tein juuri aamukävelyn (4,2 km/sivu) Selloon. Ilmeisesti muutkin kävelevät, koska Sellon piha oli täynnä busseja, jotka olivat menossa paikkaan "EI LINJALLA".

Jokin mättää, jos bussit, jotka on tehty ihmisten kuljettamista varten, seisovat Leppävaaran parhaalla paikalla lähes hehtaarin alueella. Selitykseksi ei riitä ammattiyhdistysten vaatimukset tai vaadittavat lepotauot.

HSL:llä on kyllä paljon pielessä. Automaattimetro Siemensin kanssa meni pieleen. Samoin junaliikenteen lippuautomaattien käyttöönotto. Länsimetro myöhästyi pahasti ja budjetti ylittyi roimasti. Länsimetron liityntäliikenne ei toimi optimaalisella tavalla. HSL:n teknisestä ajattelusta kertoo se, että bussien uusien lippuautomaattien kaksi napinpainallusta on nopeampi kuin aikaisempi yksi. Nyt sitten vielä nuo ratikkaliikenteen korvaavat bussit!

Joskus ratkaisut voivat olla yksinkertaisia. Ohjaamalla esimerkiksi lännestä Länsisatamaan tuleva tai poistuva liikenne Länsisatamankadun kautta vähenee ruuhka Ruoholahdessa selvästi.

Sama kokoomuslainen johto jatkaa HSL:ssä kaikesta huolimatta, vaikka selvästi tarvittaisiin ihan oikeaa osaamista.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Liikkuminen on myös kilpailukykytekijä.

Siltä kannalta katsoen lentorata ja tunnin yhteydet Tampereelle ja Turkuun tulisi olla kärkihankkeita, ja välittömästi aloitettavien ja nopeasti toteutettavien listalla. Sinne voisi laittaa myös Lahti-Jyväskylä-Oulu moottoritie, jäämeren rata ja nopea Tampere-Oulu-ratayhteys. Vesiväylien käytön tehostaminen ei myöskään olisi pahitteeksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset