Mia Nygård Positiikkaa

Helsingin ryhdyttävä toimenpiteisiin poikien syrjäytymisen ehkäisemiseksi

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut. 

Käsittelemme tänään esitysehdotusta liittyen kestävän hyvinvoinnin mittaamiseen. Esitysehdotuksessa todetaan muun muassa näin: Kestävän kasvun turvaamiseen sisältyy yhtenä alateemana lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytymisen ehkäisy. 

Kestävän hyvinvoinnin kannalta erityisesti tämä lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy on aihe, johon haluan tarttua nyt hieman erilaisesta näkökulmasta ja nostaa erityisesti esiin poikien syrjäytymisen näkökulman. 

Suomen aiempi kärkisija Pisa-tilastoissa on kääntynyt heikkeneväksi sijoitukseksi kansainvälisissä oppimisvertailuissa. Moni opetusalan ammattilainen on nostanut esiin huolen siitä, että varsinkin poikien oppimistulokset laskevat. 

Ammattikoulun opettajilta tulee viestiä siitä, että osa kouluun tulevista peruskoulunsa päättäneistä ei hallitse peruskoulutason lukemista ja matematiikkaa. Valmiudet jatko-opintoihin ja työelämässä etenemiseen ovat lähtökohdiltaan heikot.

Moni onkin herännyt Suomen laskeviin syntyvyyslukuihin. Yhdeksi syyksi on nostettu se, että koulussa edelleen hyvin pärjäävät tytöt eivät enää kohtaa ”perheenperustamismielessä” ammattikoulutuksen saaneita poikia. Lasten hankinta on vielä oma lukunsa, halu hankkia lapsia epävarmassa taloudellisessa tilanteessa ei ole nuorten suosiossa.

Olenkin tehnyt aloitteen, jossa edellytetään, että Helsingin olisi ryhdyttävä pikaisesti kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin poikien syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja heidän oppimistulostensa parantamiseksi. 

Aloitteen allekirjoittaneiden toimesta pyydämme Helsingin kaupunkia käynnistämään pikaisen selvitystyön siitä, mihin kaikkiin toimenpiteisiin tulisi ryhtyä poikien oppimistulosten parantamiseksi ja heidän kasvavan yhteiskunnasta syrjäytymisensä ehkäisemiseksi. 

Lähtökohdaksi raamittamaan tätä työtä, aloitteessa esitämme ainakin seuraavat kysymykset:

  • Miten peruskoulun ja ammatillisen koulutuksen lisääntyvä itseohjaus sopii nuorille pojille joiden psyykkinen kehitys kulkee pari vuotta jäljessä tyttöjen vastaavaa? Mitkä olisivat itseohjautuvan opiskelun vaihtoehdot heikommin pärjääville?
  • Onko nykyisillä koululuokkien rakenteilla vaikutusta poikien oppimistuloksiin?
  • Miten perheitä voidaan aktivoida tukemaan omien lastensa koulunkäyntiä?
  • Tarvitaanko kouluihin lisää erityishenkilökuntaa auttamaan heikommin pärjääviä?
  • Millä konkreettisilla toimenpiteillä voimme luoda tulevaisuudenuskoa nuoriimme?
  • Millä konkreettisilla toimenpiteillä varmistamme, että nuorillamme on tulevaisuudessa työtä ja turvattu toimeentulo?

Puheeni ja aloitteeni valtuustossa 12.12.2018 #helvaltuusto  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Blogisti ottaa nyt esille oppimisvertailun ja Helsingin, mutta aihehan on ihan valtakunnallinenkin.

Lähtökohtaiset kysymykset, joita esititte on ihan ok, mutta olisiko blogistilla itsellään esittää kysymyksiin vastauksia? Kysyn tätä ihan vain siksi, että aloitteita on helppo tehdä aiheesta kuin aiheesta ja vaatia niihin ratkaisuja, mutta sitten jos aloitteen tekijältä kysytään edes jotakin ratkaisumallia tai ehdotusta kysymysten ratkaisemiseksi, niin seuraa syvä hiljaisuus.

Olisiko blogistilla itsellään mitään esitystä toimenpiteisiin poikien syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja heidän oppimistulostensa parantamiseksi?

Käyttäjän MiaNygrd kuva
Mia Nygård

Hei, kiitos kommentista.

Ehdottomasti on valtakunnallinen aihe, mutta Helsinki voisi näyttää tässä mallia.

Tässä kolme ajatusta alkuun, mutta keskustelen ja teen tästä aiheesta vielä erillisen blogikirjoituksen mielelläni.

Valitaan enemmän miehiä opettajakoulutukseen. Kehitetään opetustapoja, joilla vilkkaammatkin pojat saadaan viihtymään koulussa. Lakataan rankaisemasta aktiivisuudesta ja erilaisuudesta.

Mitä mieltä olet?

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Kiitos itsellesi. On kovin harvinaista, että tällaisiin kysymyksiin edes vastataan. Olet kaunis, edustava ja vieraskielisillä titteleillä kuorrutettu uranainen, jolla tulevaisuus saattaa olla menneisyyttä nopeammin kehittyvä. Kaikki avaimet käsissä, kuten kaikilla muillakin. Tuon saavuttamiseksi on täytynyt tehdä paljon oikeita ratkaisuja ja työtä. Tuosta hatun nosto!

Esittämisistä ajatuksista voisin tietenkin jatkaa samalla kysymykselläni, eli miten- kuten jo aijemmin?

Miten miesopettajien lisääminen vaikuttaisi ko. ongelmaan? Eikö naiset opettajina voi/osaa vaikuttaa syrjäytymiseen/tuloksiin? Miten miesopettajien lisääminen auttaisi ko. poikien syrjäytymiseen?

Miten opetustapoja pitäisi kehittää, ettei pojat syrjäydy? Oletko miettinyt mikä opetustavoissa on pielessä, etteivät pojat syrjäytyisi?

Ja viimeiseen olen täysin ymmärrystä vailla, eli missä ja miten on koululaitoksissa rangaistu aktiivisuudesta ja erilaisuudesta? Viimeistä en mitenkään sisäistänyt/ymmärtänyt. Sen verran erilaisuuteen voisin ottaa kantaa, että jo vuosikymmeniä eri lähtökohdista ja oppilaiden vanhempien poliittisesta taustasta riippuen on myös koululaisia jaettu eri luokkiin "häiritsemästä" paremman osan lapsien opiskelua. Rinnakaisluokkia ei suinkaan arvota oppilaiden kohdalla, vaan oppilaat valitaan "jollakin" perusteella rinnakkaisluokille yhä tänäkin päivänä.

Älä käsitä väärin, mutta politikoilta haen vastauksia kysymyksiin joihin heillä pitää olla esittää ratkaisuja. Yleensä politikkojen ehdotukset ovat juuri sitä, että pitäisi, vaadimme, täytyy,kannatamme ja kaiken huipuksi lupaamme :)

Mia Nygård. Kysyt minulta, että mitä mieltä olen? Oletko huomannut, että teesisi ovat juuri sitä samaa mitä muutkin politikot viljelevät äänestäjäkunnalleen? "valitaan enemmän, kehitetään, lakataan",...

Olen sitä mieltä, että mikäli politikolla/vaikuttajalla joka haluaa oikeasti vaikuttaa yhteiskuntamme eri alueilla kansalaisia tasapuolisesti palvellen, niin tulisi olla esittää konkreettisia toimenpiteitä ongelmien ratkaisemiseksi.

Mielenkiinnolla odotan aiheesta lupaamasi blogikirjoitusta. Luulen ja uskon sen sisältävän syvällisempää ajattelua poikien syrjäytymisen ratkaisukeinoista ja yleisemminkin aihetta läheltä liippaavista ilmiöistä. Kiitos!

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Kokoomus ja keskusta jotka toivat suomeen huostakulttuurin eli huostabisneksen ja leikkasivat perheiden lainmukaiset tukitoimet ,leikkasivat kolutuksesta ja sosiaaliturvasta,laittoivat erityislapset normiluokille(vihreät mukana komppaamassa)sekä toivat suomeen lisää nuoria miehiä ,suomalaisten 100 000 syrjäytetyn pojan ja nuoren miehen lisäksi.

Kokoomus on jatkuvasti leikannut opetuksesta ja vaatii nyt sanni g.laasosen suulla rahaa eu tulijoiden tarpeisiin,ja kun kokoomus -jo 2012 vaati rahaa isis taistelijoiden traumaterapiaan ,arvaappa keiltä se oli pois?

Onkohan nyt jokin katkos jossakin kun kokoomuspuolueen edustajat kehtaavat kirjoittaa itse tekemistään ongelmista itkuvirsiään?Suomessa jää joka vuosi 6000 nuorta mielenterveysongelmien takia eläkkeelle,ja TV:ssä KERJÄTÄÄN RAHAA NÄLKÄISILLE SUOMALAISLAPSILLE,JA SOS-LAPSIKYLILLE jotka kuuluvat kehitysmaihin!!!HÄVETKÄÄ!

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Kouluopetusta on muutettu. Löytyykö sieltä syitä pärjäämättömyyteen? Käsialaopetuksesta ei liene kannata luopua, sillä on identiteetin tuntemisen ja hyväksymisen korrelaatio.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen

Tottakai Pisa-tulokset laskevat kun maahan tulee jatkuvasti sisään luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä, joiden jälkikasvulla ei ole kotona mitään tukea läksyjen tekemisen kanssa.

Parasta kotouttamista olisi kunnon "läksykerhot" koulun jälkeen jokaiselle tarvitsevalle. Pakolliset, jos muu ei auta. Kyllä he jälkikäteen osaisivat arvostaa sitä ja vaatia omilta lapsiltaan vähintään samaa.

Loppuisi myös alemmuudentunteen aiheuttama raivo ja ahdistus.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Tästä on ihan tutkimus tehty eikä suomessa ainoastaan.Saksassa ovat palaneet vanhaan systeemiinsä eli nätisti sanottuna heikoille oppijoille omat koulunsa ja muille omansa.Rasismin pelossa suomalaiset poliitikot eivät ilmeisesti uskalla tutkimuksesta puhua,tai sitten se on ihan vaan siitä kuplassa elämisestä johtuvaa.Kun ei normaali elämästä ole hajuakaan.Nämähän ovat sivuuttaneet opettajienkin kirjoitukset juuri tästä aiheesta.

Pisa tulokset ovat laskeneet juuri noista syistä aivan oikeassa elämässä.Kun opettajien aika menee näiden erityisryhmien kanssa ja muut eivät pääse eteenpäin,ja kaiken lisäksi erityislapset tarvitsisivat tukea ja ohjausta,avustajia jne.joista rahoista hallitus on leikannut kaiken aikaa..Siinä on opettajalla painimista säästöjen ja leikkausten kourissa,ja isojen koulujen kohdalla vielä ne sosiaaliset ongelmat..kiusaamiset ynm.ja kaksikin luokkaa samaan aikaan opetettavana.Säästetään!Kokoomuksen tuhannen oppilaan mammuttikoulut,oikeita huostafirmojen märkiä unia ,joita varten niitä hallituksessa kannatetaankin.

Tähän kun on laitettu kokoomuksen leikkaukset koulutuksen rahoista ja keskustan kanssa leikattu perheiden lainmukaisista tukitoimista niin ei ihme.Huostaamisen pelossa eivät maahanmuuttajataustaisetkaan vanhemmat uskalla apua hakea ja miksi hakisivat kun ei tarjolla ole muuta kuin pakkohuostaanotot joilla paikataan suomessa lainmukaiset palvelut.Niin oksettavaa kun muistaa muhoksenkin tapauksen ja monta muuta näistä koulukodeista ja laitoksista ynm.ei ole kauaa kun oli Helsingistä juttua taas.

Poikien ja miesten vihaajat(varsinkin suomalaisten) femakot ja mee too äärijärjestöjen edustajat ,lastensuojelukerholaiset,ovat juuri se suurin syy poikien syrjäyttämiseen suomessakin ja juuri se syy,miksi sosiaali ja terveydenhoidon sekä opetuksen ja varhaiskasvatuksen puolella ei ole miehiä (kun ei siellä pärjää naisetkaan,ELLEIVÄT KUULU TÄHÄN JOUKKOON ITSEKIN).Työhyvinvointi naisvaltaisilla aloilla on heikko.Valitettavasti naisten yhteistyökään ei toimi kun jokainen haluaa olla pomo.

Pojat lyödään maahan jo päiväkodista asti kun ei näiden tyttöjen pirtaan sovi poikien leikit ja temperamentti, vaan pitäisi olla kuin kiltti tyttö.Sama ongelma kouluissa ja varsinkin nykyään kun tasapäistäminen on se päämäärä.Suomessa ei miesten tasa-arvosta ole puhuttu 50 vuoteen koska se ei ole tärkeätä näille kerholaisille.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Toisaalta suomalaisen koulun yksi vahvuuksista on ikäluokkaoppiminen, jossa kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajat sekä pojat että tytöt oppivat samassa luokassa. Monessa asiassa (kuten sanonnan koko kylä tarvitaan kasvattamaan lasta) tarvitaan koulun ulkopuolistakin tukea koulutyöhön. Tätä kaikkea Suomessa on, varmasti on myös niitä kouluja, jotka onnistuvat hyvin. Näitä hyviä esimerkkejä pitäisi ehkä enemmän tuoda esille televisiossa ja lehdistössä.

Työelämästä annetaan nykyään kilpailun vuoksi liian vaativa kuva, mikä ehkä lannistaa koulumotivaatiota.

Käyttäjän EetuTurunen kuva
Eetu Turunen

Ensinnäkin jokaisen kodin tulisi rajoittaa älypuhelimien, pelikonsolien yms. käyttöä erittäin rajusti.

Älylaitteiden pelit koukuttavat pojat huomattavasti pahemmin, kuin tytöt. Kyseisten aparaattien rajoittamaton käyttö syö lapsen kaiken pitkäjänteisyyden ja keskittymiskyvyn kaikkeen muuhun paitsi älylaitteisiin. Suurin osa nuoren sosiaalisesta kanssakäymisestä toisen nuoren kanssa tapahtuu älylaitteen läpi, jos tähän vain annetaan mahdollisuus. Esim. kaksi nuorta on samassa huoneessa, kommunikointi ei tapahdu puhumalla, vaan puhelimien avulla viestittelemällä.

Pelit, youtube-videot yms. tarjoavat suuren ja värikkään maailman, jossa ei välttämättä tarvita juurikaan sosiaalista kanssakäymistä muiden lasten kanssa. Tästä johtuen, sitä ei liiemmälti myöskään opita siinä maailmassa.

Toiseksi itseohjautuvan oppimisen soveltaminen ala-aste ikäisiin pitäisi lopettaa totaalisesti, tai ainakin rajoittaa erittäin paljon. Itseohjautuva oppiminen luultavasti toimii suureen osaan ala-aste ikäisiä tyttöjä, mutta taatusti ei toimi suureen osaan ala-aste ikäisiä poikia.

Ala-aste ikäisten lapsien opettajien tulisi olla enemmän opettajia ja kouluttajia, kun he nykypäivänä mututuntumalta suurelta osin ovat ohjaajia ja neuvojia.

Käyttäjän PiviLatvus kuva
Päiviö Latvus

Sen syvemmin - vielä - kysymykseen kajoamatta, esitän pradoksaalisen vastauksen, joka näkyi jo blogistin tekstissäkin...monet naiset saatava tavalla tai toisella "korvatuksi" miesopettajilla...tai paremminkin rinnalle lisää miehiä.

Olen kirjoittanut Oodin naiselle ( www.latvus.com ) ja suorastaan ylistän naisen erityislahjoja yhteisön hengen ja oppineisuuden edistäjänä.

Syystä jos toisestakin naisen yhä suurempi vaikutus on yhteiskunnassamme johtanut miehen (poikien) oman, kipeästi tarvitseman miehen mallin katoamiseen.

Syy ei ole naisopettajien määrässä vaan miesopettajien tehtävästä vetäytymisessä.

Toimituksen poiminnat