Mia Nygård Positiikkaa

Talven lumikuormien ja katujen hiekoitukseen käytetyn hiekan puhdistamisesta

 

Helsingin kaupunki kerää kaduiltaan runsaslumisina talvina jopa 5000 kuormalavallista lunta päivässä. Viidesosa lumimäärästä – eli noin 1000 kuormalavallista päivässä – loppusijoitetaan puhdistamattomana suoraan Itämereen. Loput lumesta kerätään kasoihin lumenkaatopaikoille.

 

Keväällä liukkaat kadut hiekoitetaan. Hiekka ja sepeli siivotaan pois kaduilta ennen kesää. Hiekat ja sepelit toimitetaan kaupungin osoittamiin ulkovarastointipaikkoihin.

 

Kaduilta aurattu lumi ja hiekoitussepeli ovat ympäristölle ja merelle haitallisia. Ne sisältävät mm. raskasmetalleja, liikennepölyä, pakokaasujäämiä ja asfalttia. Hiekoitussepeli olisi mahdollista uusiokäyttää mikäli sen puhdistamiseen löytyy toimiva ja taloudellisesti kestävä ratkaisu.

 

Helsingin kaupungin tulisikin käynnistää nopealla aikataululla kartoitus niistä teknisistä ratkaisuista, joilla kaduilta kerätty lumi ja hiekoitussepeli voidaan puhdistaa. Helsingin tulee luopua puhdistamattoman lumen kaatamisesta Itämereen. Hiekoitussepelin osalta tulee tutkia mahdollisuudet raaka-aineen kierrättämiseen ja uusiokäyttöön. Tavoitteina on vähentää Itämereen kohdistuvaa jätekuormitusta sekä tehostaa materiaalien uusiokäyttöä. Tavoitteet tukevat Helsingin kaupungin voimassa olevaa ympäristöstrategiaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Itämeren alueen merellisen ympäristön suojelua koskeva yleissopimus eli Helsingin sopimus on Itämerta ympäröivien valtioiden välinen sopimus, joka velvoittaa vähentämään kuormitusta kaikista päästölähteistä, suojelemaan meriluontoa ja säilyttämään lajien monimuotoisuutta.

Tämän sopimuksen toteuttamiseksi allekirjoittajavaltiot perustivat HELCOMin. Vuoden 1974 sopimus tuli voimaan 3. maaliskuuta 1980 ja uudistettiin vuoden 1992 sopimuksella, joka tuli voimaan 17. tammikuuta 2000.

Monessa kunnassa lumenkaato mereen ja vesistöihin on kielletty ympäristölain perusteella. Kun lumenkaato mereen ei ole periaatteellisesti kiellettyä eikä toiminnalle tarvitse hakea ympäristölupaa niin Helsinki on päättänyt sen olevan sallittua ! Tapauskohtaisesti lumenkaatoon voidaan puuttua valvonta-asiana ?

Ympäristönsuojelulain mukaan ”kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi toimittamansa tarkastuksen nojalla antaa muuta kuin luvanvaraista toimintaa koskevan yksittäisen määräyksen, joka on tarpeen pilaantumisen ehkäisemiseksi.

Helsingin, "Itämeren Helmen" pormestari Jan Vapaavuoren tulkinta on kuitenkin salliva oman arvokkaan merialueensa tarkoituksellisessa pilaamisessa ja huonon esimerkin antamisessa.

Ironiaa on, että Helcom sopimus luotiin Helsingissä arvovaltaisten Itämeren valtioiden silloisten johtajien sopimuksella. Helsinki ei ole tavoitteiden esimerkki !

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Tästä aiheesta olisi hyvä kuulla lisää, eri tahoilta.

Kärrätty lumi epäilemättä siirtää lumeen sitoutuneita päästöjä mereen nopeammin kuin sulaminen ja päätyminen viemäreistä, mutta kokonaisuus on oleellista, että mihin ne päästöt oikeasti lopulta päätyvät ja mikä niiden relevanssi on.

Eli päätyvätkö ne kuitenkin Itämereen yhtä kaikki, vaikka mitä tekisi? Ja olisiko päätymättömyys edes parempi?

Käyttäjän AkiHummasti kuva
Aki Hummasti

Minun on vähän vaikea ymmärtää sitä, että jos heitän maahan kourallisen sepeliä ja autot ajavat kuukauden paikan yli ja kerään sitten sepelit pois, kyseessä on ongelmajäte. Jätettä kyllä, mutta ei ongelmajätettä. Esim. valikoiduissa kohteissa voisi käyttää varmasti infrarakentamisessa.

Samoin lumen kanssa. Mereen kippaaminen ei ole ideaaliratkaisu. Mutta ei puhtaaseen lumeen, jota kaupunki antaa mereen kipata, ole mitään myrkkyjä hirveästi voinut imeytyä. Paskaista luntahan ei kaupunki tietenkään anna mereen kipata. Kaupunkihan ruoppaakin paikan kesäisin, joten nähdäkseni toimii ihan vastuullisesti. Ja rehellisesti, jos ei lunta ajeta pois, osa paskasta valuu mereen kuitenkin pintavesien mukana. Se että lunta kipataan mereen on yksi vaihtoehto, toinen on ettei lumia siirretä ja annetaan kaupungin tukkeutua kerran neljässä-viidessä talvessa, kolmas on aloittaa helvetillinen rekkaralli, jolla lumet ajetaan jonnekin Vantaan tai Espoon perämetsiin sulamaan. Tulee siinäkin saasteita.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset